Musikk med barn 1-3 år
12-18 måneder
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Ringleker med faste mønstre og bevegelser
- Sanger med fokus på kroppsdeler
- Sangleker der teksten vises i bevegelser
- Bake kake-sanger
- Ridesanger
- Bevegelsessanger der hele rommet brukes
Dette stoffet bidrar til at:
- innlærte ferdigheter blir automatisert, slik at de kan bygges videre på i neste utviklingstrinn.
- barnets sosiale utvikling blir stimulert, gjennom trivsel og glede ved musisk aktivitet sammen med andre.
- barnets evne til å orientere seg i rommet blir styrket. Dette øker den romlige / spatielle kompetansen.
18-24 måneder
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Fortellende sanger med lengre tekster
- Ringleker og bevegelsesleker med bruk av utstyr som forsterker innholdet.
- Sanger der barnet selv finner på bevegelsesmønstre
- Sanger som inneholder elementære intervall og melodiske mønster som legger grunnlag for musikalske koder.
- Elementære rytmemønster som grunnlag for musikalske koder
- Rytmeinstrument og annet utstyr
Dette stoffet bidrar til at:
- barnets varierte utviklingsområder blir stimulert gjennom varierte aktiviteter.
- det legges et grunnlag for bevisstgjøring av toneintervall og rytmemønster.
- barnets nysgjerrighet overfor ulike lyder og klanger blir stimulert.
2-3 år
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Rim og regler
- Sanger med enkel melodi og rytme som er lett å herme
- Sanger med enkel tekst, gjerne med ord som gjentas i vers etter vers
- Fortellende sanger
- Sanger med bevegelser for hele kroppen
- Lek og eksperimentering med instrumenter og andre lydgivere
Dette stoffet bidrar til at:
- barnets evne til å oppfatte og gjengi blir utviklet
- barnets språkutvikling styrkes
- barnet får nye kroppslige utfordringer i tråd med motorisk utvikling
- barnets nysgjerrighet overfor ulike lyder og toner blir stimulert
Kilde:
Denne oversikten er hentet fra Gulle Stehouwers lærerveiledning "Musikk mellom liten og stor".