Musikk med barn 3-6 år
3-4 år
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Rim og regler
- Sanger som stiller nye krav til barnet, f.eks bevegelse og bruk av kroppens egne instrumenter
- Sanger der barnet er medskapende
- Spørsmål- Svar-sanger
- Sanger som appelerer til fantasien
- Sangleker med enkle rollespill
- Lydlek med eksperimentering med ulike lydgivere
- Musikkeventyr der barnet er medskapende
Dette stoffet bidrar til at:
- Barnets selvbeherskelse styrkes
- Barnets fantasi og forestillingsevne styrkes gjennom medskapende aktiviteter
- Barnets "indre øre" utvikles gjennom at musikalske koder og forestillingsevne styrkes.
- Språkutviklingen styrkes gjennom bruk av sanger, rim og regler
4-5 år
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Mer kompliserte sangleker
- Identifisering med sangens tekst
- Musikkeventyr med rolleleker
- Fortsatt sanger som er enkle å herme
- Bruk av musikkinstrumenter og andre lydgivere
- Sanger som krever mer konsentrasjon
Dette stoffet bidrar til at:
- Denne alderens spesielle evne til fabulering i ord og spontansang blir ivaretatt
- Barnets oppmerksomhet overfor ulike lyder og klanger styrkes
- Barnet får nye motoriske utfordringer
- Barnet utfordres til rollespill
5-6 år
Noen eksempler på aktuelt stoff:
- Sanger som stiller krav til oppmerksomhet og konsentrasjon
- Sanger som stiller krav til samspill
- Sanger som stiller krav til finmotorisk ferdighet
- Musikkeventyr der barna er medskapende
- Innspilt musikk som grunnlag for drama- og bevegelsesaktivitet
- Rim og regler kombinert med kroppens instrument
- Gjentakelser av tidligere sanger og sangfortellinger
Dette stoffet bidrar til at:
- Barnets musikalitet viderutvikles gjennom skapende aktiviteter
- Barnetsfår bruke sin spesielle evne til å lære nye sanger
- Finmotorisk utvikling og koordineringsevne styrkes
- Evnen til konsentrasjon og oppmerksomhet økes før skolealder.