Musikk med barn 1-3 år

12-18 måneder

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Ringleker med faste mønstre og bevegelser
  • Sanger med fokus på kroppsdeler
  • Sangleker der teksten vises i bevegelser
  • Bake kake-sanger
  • Ridesanger
  • Bevegelsessanger der hele rommet brukes

Dette stoffet bidrar til at:

- innlærte ferdigheter blir automatisert, slik at de kan bygges videre på i neste utviklingstrinn.
- barnets sosiale utvikling blir stimulert, gjennom trivsel og glede ved musisk aktivitet sammen med andre.
- barnets evne til å orientere seg i rommet blir styrket. Dette øker den romlige / spatielle kompetansen.

18-24 måneder

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Fortellende sanger med lengre tekster
  • Ringleker og bevegelsesleker med bruk av utstyr som forsterker innholdet.
  • Sanger der barnet selv finner på bevegelsesmønstre
  • Sanger som inneholder elementære intervall og melodiske mønster som legger grunnlag for musikalske koder.
  • Elementære rytmemønster som grunnlag for musikalske koder
  • Rytmeinstrument og annet utstyr

Dette stoffet bidrar til at:

- barnets varierte utviklingsområder blir stimulert gjennom varierte aktiviteter.
- det legges et grunnlag for bevisstgjøring av toneintervall og rytmemønster.
- barnets nysgjerrighet overfor ulike lyder og klanger blir stimulert.

2-3 år

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Rim og regler
  • Sanger med enkel melodi og rytme som er lett å herme
  • Sanger med enkel tekst, gjerne med ord som gjentas i vers etter vers
  • Fortellende sanger
  • Sanger med bevegelser for hele kroppen
  • Lek og eksperimentering med instrumenter og andre lydgivere

Dette stoffet bidrar til at:

- barnets evne til å oppfatte og gjengi blir utviklet
- barnets språkutvikling styrkes
- barnet får nye kroppslige utfordringer i tråd med motorisk utvikling
- barnets nysgjerrighet overfor ulike lyder og toner blir stimulert


Kilde:
Denne oversikten er hentet fra Gulle Stehouwers lærerveiledning "Musikk mellom liten og stor".