Musikk med barn 3-6 år

3-4 år

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Rim og regler
  • Sanger som stiller nye krav til barnet, f.eks bevegelse og bruk av kroppens egne instrumenter
  • Sanger der barnet er medskapende
  • Spørsmål- Svar-sanger
  • Sanger som appelerer til fantasien
  • Sangleker med enkle rollespill
  • Lydlek med eksperimentering med ulike lydgivere
  • Musikkeventyr der barnet er medskapende

Dette stoffet bidrar til at:

- Barnets selvbeherskelse styrkes
- Barnets fantasi og forestillingsevne styrkes gjennom medskapende aktiviteter
- Barnets "indre øre" utvikles gjennom at musikalske koder og forestillingsevne styrkes.
- Språkutviklingen styrkes gjennom bruk av sanger, rim og regler

4-5 år

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Mer kompliserte sangleker
  • Identifisering med sangens tekst
  • Musikkeventyr med rolleleker
  • Fortsatt sanger som er enkle å herme
  • Bruk av musikkinstrumenter og andre lydgivere
  • Sanger som krever mer konsentrasjon

Dette stoffet bidrar til at:

- Denne alderens spesielle evne til fabulering i ord og spontansang blir ivaretatt
- Barnets oppmerksomhet overfor ulike lyder og klanger styrkes
- Barnet får nye motoriske utfordringer
- Barnet utfordres til rollespill

5-6 år

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Sanger som stiller krav til oppmerksomhet og konsentrasjon
  • Sanger som stiller krav til samspill
  • Sanger som stiller krav til finmotorisk ferdighet
  • Musikkeventyr der barna er medskapende
  • Innspilt musikk som grunnlag for drama- og bevegelsesaktivitet
  • Rim og regler kombinert med kroppens instrument
  • Gjentakelser av tidligere sanger og sangfortellinger

Dette stoffet bidrar til at:

- Barnets musikalitet viderutvikles gjennom skapende aktiviteter
- Barnetsfår bruke sin spesielle evne til å lære nye sanger
- Finmotorisk utvikling og koordineringsevne styrkes
- Evnen til konsentrasjon og oppmerksomhet økes før skolealder.